Tarwegras en eiwitten

Een pluspunt van tarwegras is dat het erg eiwitrijk voedsel is, ook zitten er veel vezels in tarwegras. Toch is het best lastig uit te leggen wat de exacte voedingswaarden zijn van tarwegras, wel valt het op dat van de 100 gram tarwegras wel 28 gram eiwit en 34 gram vezels zijn, dit houd dus in dat dat meer dan de helft is. Een erg goed en hoog percentage.

Chlorofyl/hemoglobine eiwit

Wat al wel duidelijk wordt door alle gezonde voedingsstoffen is dat Tarwegras behoort tot de echte superfoods, geen enkel ander product is namelijk zo rijk aan chlorofyl, vitamines en meer dan 90 verschillende mineralen. Chlorofyl, ik hoor je denken, wat is dat? Chlorofyl zorgt voor de groene kleur in de bladgroenten, het is een stof wat veel onderzocht wordt door deskundigen op het gebied van de ziekte kanker, bij deze stof is namelijk ontdekt dat het schade aan de genen kan doen voorkomen.

Vergelijkbaar met chlorofyl is hemoglobine, hemoglobine heeft namelijk dezelfde moleculaire structuur als chlorofyl. Hemoglobine is een eiwit wat zich bevind in de rode bloedcellen van ons lichaam en zorgt voor de transport van zuurstof en koolstofdioxide. Chlorofyl zorgt tevens voor een verhoogde productie van hemoglobine waardoor het zuurstof sneller door je bloed getransporteerd kan worden, uiteindelijk leidt dit tot meer energie.

Vegetariërs en het eiwitdieet

In vlees is veel eiwit te vinden, echter is dit niet voor iedereen een optie, voor vegetariërs moeten er ook vegetarische oplossingen kunnen zijn voor een eiwitdieet. Deze zijn er zeker, hier wil ik verder in dit artikel niet te diep op in gaan, tarwegras kan echter wel zorgen voor een gezonde toevoeging aan dit dieet. Volg je dus een eiwitdieet en ben je op zoek naar eiwitrijk voedsel? Dan kan je tarwegras zeker toevoegen aan je eetpatroon.