Tarwegrassap bevat maar liefst zeventien aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten, en eiwitten behoren tot de allerbelangrijkste biologische moleculen. Zonder eiwitten zouden we niet kunnen bestaan. Letterlijk alle organismen op onze planeet zijn opgebouwd uit eiwitten. Eiwitten maken dan ook, na water, het grootste deel van ons lichaam uit. Ze vormen de bouwstenen van onze spieren, organen en klieren. Eiwitten zijn er in alle vormen en maten die ons lichaam nodig heeft.

Hoe komen we aan die eiwitten? We krijgen ze uit ons voedsel, maar dan in indirecte vorm: als je voedsel met eiwitten eet, kunnen die eiwitten niet direct door je lichaam gebruikt worden. De eiwitten in ons lichaam zijn opgebouwd uit ongeveer 20 stoffen die we aminozuren noemen. Dierlijk of plantaardige eiwit in de voeding wordt in het lichaam ontbonden in aminozuren, en die aminozuren worden vervolgens weer gebruikt door het lichaam om de verschillende eiwitten die je nodig hebt aan te maken.

Wat doen aminozuren?

Naast het vormen van die broodnodige eiwitten hebben aminozuren nog andere belangrijke functies in ons lichaam. Zo zijn ze nodig voor het maken van neurotransmitters: de stoffen die in de hersenen zorgen voor het overdragen van signalen tussen de hersencellen. Voor het aanmaken van serotonine is bijvoorbeeld het aminozuur tryptofaan nodig. Krijg je te weinig tryptofaan binnen in je voedsel, dan kan er minder serotonine aangemaakt worden, en dat kan tot depressie en slapeloosheid leiden.

Aminozuren maken daarnaast de enzymen aan die nodig zijn voor het tot stand brengen van belangrijke biochemische reacties, ze maken hormonen, ze maken de hemoglobine die het zuurstof in je bloed transporteert, en ze maken antilichamen die helpen om infectie te bestrijden. Ze zijn dus bij veel van de belangrijkste processen in ons lichaam nodig.

Tekort

Een tekort aan aminozuren is dan ook erg schadelijk voor de gezondheid. Hoe zou zo’n tekort zich kunnen voordoen in onze op het oog wel doorvoede samenleving?

Er is een aantal factoren dat bij kan dragen tot aminozuur-deficiëntie, zelfs als je een gevarieerd eetpatroon met voldoende eiwitten hebt. Het kan zijn dat de opname van aminozuren niet goed verloopt, of dat andere voedingsstoffen niet in de juiste balans aanwezig zijn. Maar ook infectie, trauma, stress, en medicijnen kunnen tot verminderde beschikbaarheid van aminozuren leiden. Tenslotte is ook de leeftijd een factor.

De gevolgen van zo’n gebrek aan aminozuren kunnen zijn: verminderde energie, lagere stofwisseling, slaapstoornissen, chronische vermoeidheid, spijsverteringsproblemen, kaalheid, huidklachten, emotionele klachten, stress en een algehele slechte gezondheid. Bovendien kan gebrek aan aminozuren leiden tot overgewicht. En, zoals al eerder is opgemerkt in verband met serotonine: depressie. Ons zenuwstelsel is immers afhankelijk van de juiste werking van aminozuren.