Welke aminozuren zitten er in tarwegrassap en wat doen ze voor me?

In het menselijk lichaam zijn in totaal 21 aminozuren actief. Sommige aminozuren kunnen door het lichaam zelf worden aangemaakt, andere moeten we door de voeding binnenkrijgen. Die laatste noemen we “essentiële” aminozuren. Dat betekent niet dat de eerste groep niet essentieel voor ons zou zijn; de term geeft alleen aan dat we deze groep van acht aminozuren via eten binnen moeten krijgen.

Tarwegrassap bevat alle acht essentiële aminozuren. Daarnaast bevat het 9 niet-essentiële aminozuren. Hoewel het lichaam deze aminozuren zelf kan aanmaken is het toch erg nuttig dat we ze ook via ons voedsel binnenkrijgen. Tarwegrassap heeft een prachtig “aminozuurprofiel”; veel voedsel bevat maar enkele aminozuren.

Hier volgt een lijst van individuele aminozuren en wat ze voor ons kunnen doen (bron: Dr. Earl Mindell’s “Live Longer & feel better with Vitamins & minerals”.) Zoals te zien valt, hebben de aminozuren in tarwegrassap een indrukwekkende lijst van werkingen in ons lichaam:

Lysine

Lysine maakt eiwitten aan die spieren herstellen en doen groeien. Dankzij lysine wordt calcium beter door het lichaam opgenomen; zo helpt lysine wellicht osteoporose voorkomen. Samen met vitamine C is lysine betrokken bij het aanmaken van collageen in huid, kraakbeen en botten. Lysine verlaagt (te) hoge triglyceriden in het bloed. Lysine helpt bij de productie van antilichamen, hormonen en enzymen. Lysine kan mogelijk koortslip (herpes type 1) helpen voorkomen, of doen herstellen.

Arginine

Arginine remt tumoren en helpt bij de ontgifting door de lever. Tevens werkt het mee bij de productie van groeihormonen en de instandhouding van een gezond immuunsysteem. Arginine is betrokken bij het ontgiften van ammoniak, bij stimulering van de spermaproductie, en speelt een gunstige rol bij nieraandoeningen.

Fenylanaline

Fenylanaline wordt (in Amerika) vaak gebruikt bij de behandeling van depressie. Het ondersteunt ook het leervermogen en het geheugen, en helpt overgewicht voorkomen. Dit aminozuur verbetert de stemming en geestelijke alertheid, remt de honger en stimuleert het libido.

Glutaminezuur

Glutaminezuur ondersteunt de hersenwerking, gaat vermoeidheid tegen en verkort de genezingstijd van maagzweren. Dit aminozuur  kan ook de stemming helpen verbeteren.

Glycine

Glycine maakt glycogeen aan, een polysaccharide die lange termijn-energie opslaat in de cellen van lever en spieren. Het stimuleert het immuunsysteem en vermindert de zuurgraad van het lichaam.

Histidine

Histidine is de precursor (voorloper) van histamine. Verwijdt bloedvaten en vermindert de symptomen van gewrichtsreuma.

Lysine

Lysine verbetert de concentratie en verhoogt de vruchtbaarheid.

Methionine

Methionine verlaagt het vetgehalte en beschermt de nieren. Het is betrokken bij de verlaging van cholesterol, en bij de ontgifting van zware metalen.

Asparaginezuur

Asparaginezuur verhoogt het uithoudingsvermogen en gaat vermoeidheid tegen. Het helpt ook bij de uitscheiding uit het lichaam van giften zoals ammoniak.

Tyrosine

Tyrosine helpt bij het reguleren van emoties. Het speelt een belangrijke rol bij de productie van thyroxine, een schildklierhormoon, en helpt daarmee een te langzame werking van de schildklier tegen te gaan. Tyrosine is van belang bij het stimuleren van hersen activiteit, en helpt bij het bestrijden van angst en depressie die niet op farmaceutische medicijnen reageren.

Meer over aminozuren:
Tarwegras een geweldige bron van aminozuren

Welke aminozuren zitten er in tarwegrassap